Instrumental of Unending Life...

"people pass by in a quick pace"

Abg air.. abg berair..

Petang tadi tepat jam 1815 petang, gua dengan roomate gua pergi bazar ramadhan depan masjid. Nak carik apa-apa yang patut dan tak patut untuk dibuat berbuka nanti.

Keadaan tetap sesak. Walaupun bazarnya hanya sebaris cuma. Pusing punya pusing, gua tak tau nak beli apa. Buntu bercampur buntut. Last-last beli nasik ambeng je. Masuk ni dah 7 kali gua makan nasik ambeng ini ramadhan.

Pergi la beli air. Ada satu stall yang menarik. Brader-brader la yg jual. Gua memang suka kalau beli dengan brader-brader ni. Gua menghampiri stall berkenaan.

" Bang! abg baca je semua air dalam list abg tu bang.. baca-baca.. Kite buatkan!" brader air jaga depan bersuara garang.
"err.. aa.. aer kelapa, bandung.. err.. tembikai lagi satu.." pelanggan menjawab terketar-ketar.

Sambil itu seorang akak mengandung menghulur duit RM50 kat brader tu nak membayar air beliau.


"Oii.. Besornyeee duit!!! Ko pulang duit besar ni ye man..!!!" Brader tersebut mengambil duit itu lantas memberi kepada rakannya..

Terjerit-jerit macam orang sewel. Pelanggan muka dah kelat, rakan seperjuangan rase menyirap. Mintak member buatkan air pelanggan pun terjerit-jerit. Takda pun yang pandang muka dia masa brader ni mintak order.

Dah la duduk depan. Tolong bungkus, tolong ambik order je. Dah boleh buang syarat-syarat beradab ketika berniaga ke bro?

Brader penat, tak puas hati, brader simpan la dalam. Pelanggan pun kerja jugak, penat jugak, singgah beli dengan brader. Brader tengah berniaga, tengah berurusan dengan orang, bukan mesin atau robot. Takda akal ke nak fikir. Dah besar nak kena ajar kelas tambahan pendidikan moral ke bro.

Kalau gua tak puas hati tadi, gua ambik air, bayar duit, gua pecahkan je air gua beli tadi atas kepala lu brader. Nasib baik gua ni berperangai bukan macam brader. Masih ada adab ketika membeli. Adab sebagai muslim.

Nak tolong orang melayu, berniaga macam gini rupa. Karang tak tolong, kata melayu mudah lupa.

Gua blacklist lu brader walaupun air brader sedap.

3 cakaran:

`narumi September 8, 2009 at 8:07 PM  

weh... kontroversi giler tajuk post ko hahaha...

x-m(kazikarin) September 9, 2009 at 11:27 AM  

jai...aku nk gak nasi ambeng

Waq D. Jai September 9, 2009 at 6:48 PM  

narumi: aa.. mesti tertpoo kan. haha

azam: bawak-bawaklah balik segamat zam. udah2 la tu jd budak poyo kt kl tu.. hehe

*: welcoming u... :*

Irrashaimase..!!

*: kauntr :*

*: Jntera Carian :*

indie

*: jm :*

*: klndr :*

*: promoposto :*

*: generasiku kritis & kreatif :*

Malaysia Indie Bands & Music Portal

*: trafiking :*

*: fllwrs :*

*: chtrm :*


*: sosial ntwrks :*

*: soul society :*