Instrumental of Unending Life...

"people pass by in a quick pace"

Sebilah pisau

Rupanya aku tak sedap hati sangat semalam bukan disebabkan hanya satu sebab.

Malam tadi, sedang aku baru hendak melenakan diri, datang satu pesanan ringkas.
Dari adik aku.
Berbunyi:

"A'kum.. abg, ayh kn kne rompak tau pg ahd ary 2..mak xbg aku bgtau ko,tp aku nk bgtau gak.."

Astaghfirullah, aku mengucap panjang. Mata yang mulanya mengantuk tadi tiba-tiba segar. Berderau darah aku.

Sambil aku ber sms dengan adik aku, aku call terus mak aku. Aku nak tau cerita sebenar. Aku nak tau apa terjadi

Dalam perbualan kami tu mak cuba mengalis dengan banyak bertanya kan mengenai aku.
Tapi dengan tak sabarnya aku bertanya, "Ayah macam mana mak?"

Mak aku tersenyap sekejap. Tidak terus menjawap. Aku bertanya kembali.. "Mak, bagitau jela.. Ayah macam mana?"

Then, mak pun menjawap soalan aku.

Pagi ahad tu jam 1 pagi. Ayah aku bawak seorang penumpang, budak cina. Area skudai. Ayah plan memang nak balik rumah lepas hantar budak ni.

Tiba-tiba, budak cina baghal ni acukan pisau kat kepala ayah aku, mendesak serahkan semua harta yang ayah ada. Ayah aku terkejut.

Tiba-tiba lalu di lebuhraya bertentangan, kereta peronda polis. Ayah hon semahu hati dia. Tapi polis yang baghal tu pun sama tak reti nak noleh-noleh.

Tapi tindakan ayah aku tu berjaya buat budak cina baghal tu cuak dan suruh ayah aku berhentikan kereta kat tepi. Dalam kelam kabut dia tu, dia sempat lagi kebas hp ayah dan duit seratus dalam poket ayah. Nasib tak ambik dompet.

Ayah balik rumah dalam keadaan berlumuran darah. Habis baju uniform ayah penuh dengan kesan darah.
Kepala ayah kena hiris dengan budak cina baghal tadi. Kat dahi dan atas kepala. Masa dalam keadaan kelam kabut tadi.

Apa yang hanya ayah buat bila sampai rumah, tunjukkan isyarat jari di mulut kat mak dan berkata "Jangan bagitau sape-sape. Dengan budak-budak ni pun jangan."

Ikutkan hati aku, memang marah sangat. Tapi aku bersyukur ayah tak apa-apa.
Adik aku melalak-lalak bila dapat tau pasal ayah. Aku terpaksa steady.
Tugas anak paling tua.

Aku panjatkan doa semoga seluruh keluarga aku dilindungi dari perkara-perkara tak diingini.
Mungkin aku ada silap di mana-mana, dan di uji dengan perkara begini untuk aku insafi diri aku..
MasyaAllah..



Ayah



2 cakaran:

Sabrina October 20, 2009 at 8:19 AM  

bahayanya!! kat atas kepala tu kan sensitip.. haih..

inilah dia.. bila tgh semangat 1 malaysia, tetiba ada bende mcm ni berlaku rasa nak angkat keris ke udara!! eceh eceh. emo.

anyway, alhamdulillah, tiada kehilangan nyawa. semoga ayah ko cepat sembuh dari luka luka.

Waq D. Jai October 20, 2009 at 11:16 PM  

tu pasal byk darah yg keluar. kepala kan..

sabar.. ni kan dugaan. tak jangka pun kot benda tu..

Thanx2.. semoga dia cepat sembuh..

*: welcoming u... :*

Irrashaimase..!!

*: kauntr :*

*: Jntera Carian :*

indie

*: jm :*

*: klndr :*

*: promoposto :*

*: generasiku kritis & kreatif :*

Malaysia Indie Bands & Music Portal

*: trafiking :*

*: fllwrs :*

*: chtrm :*


*: sosial ntwrks :*

*: soul society :*