Instrumental of Unending Life...

"people pass by in a quick pace"

pagi yang gelap.. bile mau cerah daa..??

ari ni ari yg paling xbes la penah aku rase spnjng perkuliahan aku sem ni.. masuk mane2 kelas pon kene ceramah.. ape kena tah.. ade 3 klas, tiga2 plak tu berceramah xblaja pape pon.. ni antara salah satu kes. pengajaran kepada diri aku dn korang semua..

Khamis, 13/03/08
XDK 4, Heat transfer
1600H

aku amik sit aku utk kelas arini. ready2 utk belaja, aku kuarkan la kepingan2 kertas dr beg itam aku ni utk menyalin.. lecturer kitorng, en. azizudin pn masuk. die ni PA aku gak. kelas yg mulenye bising td, da stat nk senyap.. nak stat kelas la ni..

tatkala da ready2 ni, lecturer mamnggil name2 dan memberi sekeping kertas.."ape jadah ketas plak tu"... "kuiz..." bangit yg dok sebelah aku menjawab.. ooo... kuiz aritu la ni... xpe tggu punye tggu.. name aku pon dipanggil.. die tgk aku, die tgk ketas.. die senyum... aku hingat senyum pasal markah bes ke hape.. rupenye senyum perli.. aku tgk markah, pergghhh.. mmg cam hape je.. layan je la..

aku tgk markah sume org lebey kurang yo.. aku pon ilek jela.. kok aku je yg trok ni, terase gak la aku.. aku awal2 da sembunyikan ketas dlm beg.. xde mood plak kng nak blaja tgk markah kuiz camni..

abis je lecturer bg ketas die pon memgang mic.. aku kire die nak stat kuliah.. then en azizudin memulakan la bicaranye.. "saya arini takde mood la nak aja ke, nak october sky ke arini... saya nak basuh, nak pancung awak semua kaw2 arini....".. aku tergelak jap.. mesti pasal markah ar ni...

ni antara kandungan yang aku ringkaskan dr ape yg die basuh kitorng petang tu...

"bende senang pon tak bole jawap... soalan kuiz saye ni tak gune kalkulator pon.. juz piker lojik, uji pengetahuan thermo & fluid awak semua sem2 lepas.. ni saya cek, ada yang dapat A dua2 subjek tu, tp tak bole jawap.. engineer is the person who can interpret the data. tp awak2 ni yang pandainye, tgk table, tak pasal2 tekan kalkulator, dapat A.. masing2 dah taun 3, da nak buat psm tp bende2 basic macam gini ade yang tak tau, ade yang baru tau bende2 ni arini.. tu bile saya terang ni, semua pon terlopong macam tak tau ape2."

macam tu la lebey kurang, die mngulang bende2 yang same... baru aku seda, mmg ilmu ni tak cukup lagi.. kalau nak ikutkan, masing2 pon belaja bukan kerana nak ilmu tu, tp pasal nak A.. tu bile tanye balik, masing2 tak tau ape2.. belaja utk tempoh yang sementara.. kenapa jadik macam tu... seoarng dari member aku penah mengupas isu ni..petikannya:-


" gua rasa, secara jujur gua susah nak belajar demi untuk mendapatkan ilmu. sebab tu gua mesti lupa apa yang gua dah belajar, setiap kali masuk semester baru. memang pensyarah akan cakap, jangan belajar untuk 4 flat, tapi belajar untuk ilmu. insyaAllah akan sentiasa diberkati ilmu kita.

tapi macam mana? sejak kecil mind set kita telah ditetapkan.

ahmad, kau belajar betul-betul. dapat 5A upsr nanti abah belikan handphone.

siti, study hard tau. SPM dah dekat ni. kalau result siti cemerlang, mama hantar siti study medic dekat UK.

hasan, kau jangan main-main. dah final semester ni. kalau result kau teruk, kau nak kerja apa nanti?

senario seperti di atas sering kita dengar di malaysia. rakyat kita memang cenderung untuk menilai seseorang dari segi kelayakan akademiknya, kepandaiannya. jarang sekali kita menilai seseorang dari segi sikapnya, kemahiran berkomunikasi atau pun nilai sahsiah seseorang individu itu.


gua mengaku, gua tak pernah terdetik, atau pun berniat di dalam hati, bahawa "aku belajar untuk ilmu". kalau pernah pun, sangat kecil peratusnya. mungkin hanya 2 percent, yang lainnya hanyalah untuk duniawi. itu pun hanya di awal semester. semakin dekat dengan bulan peperiksaan, niat belajar untuk ilmu itu semakin lama semakin pudar.

gua belajar sebelum UPSR untuk dapat 5A, bukan untuk ilmu.

gua belajar PMR untuk dapat 8A, bukan untuk ilmu.

gua belajar SPM untuk 9A1, bukan untuk ilmu.

lagi sekali, gua belajar di universiti bukan untuk ilmu, tapi untuk menjamin peluang kerjaya gua.


gua berada di landasan yang salah.

ada sesiapa boleh tolong? "


btol tak ape yang di kupas tu... renung2 kan la... kite semua memrlukan pertolongan sekarang ni.. lebih2 aku yang kerdil ini...

bole? ape komen anda sbg mahasiwa yg kononnya belaja utk ilmu...? poyo je la tu.. tak de exam, bukan belaja, dok maen game gak kn..? aku pon same... korang?

2 cakaran:

''''dELinDa March 14, 2008 at 11:32 PM  

btol2.. aku pn kalo xde exam mane nk stdy.. pas2 kalo lect tye psl bnda2 yg blaja semlpas, kompom aku xleh jwb nyer.. hee.. :p

Waq D. Jai March 15, 2008 at 4:44 AM  

same dengan je sume orang kat UMP ni... da di didik begitu, nak buat macam mane...

*: welcoming u... :*

Irrashaimase..!!

*: kauntr :*

*: Jntera Carian :*

indie

*: jm :*

*: klndr :*

*: promoposto :*

*: generasiku kritis & kreatif :*

Malaysia Indie Bands & Music Portal

*: trafiking :*

*: fllwrs :*

*: chtrm :*


*: sosial ntwrks :*

*: soul society :*