Instrumental of Unending Life...

"people pass by in a quick pace"

lepaking..

Malam tadi aku lepak dengan mapei dengan awie. Sambil tengok man u lawan arsenal yang berkesudahan 2-1. Gol man u mmg sampah giler.. takda seni langsung. gol penalti dengan own gol diaby. tak macam tak terhibur langsung kan aku tengok. tapi gol ashavin memang masyuk giler.. tapi nak wat camna, kalah jugak. arsengal. yang penting chelsea aku menang sudey..

so, dah lama aku tak lepak dengan budak 2 ekor ni. aku dah kerja jauh kan, susah nak lepak dengan diorang. ni cuti panjang sikit ni, aku ambik peluang la lepak.

macam-macam kitorang cerita. mapei dengan cerita kelas baru dia dekat utm space tu. awie dengan kilang tepung dia yang dia baru kerja beberapa minggu lepas. aku sibuk tanya pasal jual beli kereta. galak la bercerita masing-masing.

tapi satu yang menarik, bila berbual dengan diorang ni, even nampak macam borak-borak kosong, tapi sebenanrnya penuh dengan isi perut yang membuak-buak. Plan-plan lepas dah bekerja, untuk masa sekarang, masa depan. tak macam borak-borak masa kitorang masih sekolah dulu. berbual nak up je. tapi cam poyo ayam.

sebenarnya budak 2 ekor ni memang dah berpunya. so, plan-plan dorang ni tak lari la pasal life hidup bersama ni. macam awie, tak habis-habis bila nak kaya dia tanya aku. dia cakap nak ada life stabil dulu baru nak kahwin tapi kalau belah perempuan dah mendesak suruh tunang dulu, dia nak tak nak kena menurut. pasal dah lama sangat dia dengan gf dia tu. sejak kitorang pakat kenakan dia utuk pasangkan dia dengan gf dia tu masa sekolah dulu sampai sekarang dia still dengan budak tu. total lebih kurang 6 tahun la.

so, dalam ramai-ramai aku rasa dia kahwin dulu agaknya. haha

tapi yang menarik nya si mapei. dia ni bes kalau berbual. plan rancangan hidup dia lebih teratur. nampak la jalan nya nak pergi ke mana, ke mana kan.. malam semalam masa keluar tu, dia sambil-sambil setel kan loan asb untuk awek dia. dah 80% la nak siap cuma ada beberapa benda tak setel lagi. bagi aku, memang sangat bagus langkah buat loan asb tu.

macam aku sendiri, aku memang nak buat lepas beberapa bulan kerja ni. pasal benda tu bukan apa, untuk simpanan masa depan. untuk sekolahkan anak-anak, untuk menyara keluarga. si mapei ni dah lama buat masa dia awal-awal kerja setahun yang lepas.

misalnya pinjam 20k, tiap bulan dalam kiraan bayar dalam seratus lebih. duit ko tak dapat, semua masuk asb terus. tahun-tahun ko makan dividen je la. kira boleh dapat dividen besar la kalau dah ada 20k dalam tu. dalam setahun ko bayar bulan-bulan, ada rugi tak sampai seratus pun. kira elok gak la. tak rasa kan bayar bulan-bulan. sampai tempoh matang dalam beberapa tahun boleh keluarkan. dah cara..

then dia cerita pasal gf dia nak ambil lesen kereta, nak beli kereta. mula-mula dia tak kisah pun, but fikir-fikir balik, gf dia pergi kerja pun naik bas kilang, kalau balik kampung pun member aku ni hantar, so, macam membazir la benda tu. so, dia plan untuk beli rumah sekali dengan gf dia ni. but, dia rasa lepas tunang maybe dah boleh gerak benda tu. gf dia pun ok dengan cadangan beliau tersebut.

dia sendiri tanya aku, better kahwin dulu ke, ada rumah dulu. kalau dari jawapan aku, memang aku beli rumah dulu. ada kereta, rumah, baru boleh fikir tu semua. dia pun bersetuju la dengan aku. bagi aku tak terbeban kalau buat macam tu. kalau in case ko kahwin dulu, baru sibuk nak beli rumah, macam leceh la benda tu. biar semua dah tersedia, baru sedap nak hidup berdua. ye tak? haha. pandai aku berbual.

aku suka tengok kawan aku sorang ni. dia planning macam mana nak hidup. pasal aku pun suka macam tu. ada someone yang ko boleh rancang hidup sama-sama before ko betul-betul akan hidup sama-sama nanti.

dari beratkan kepala dengan perasaan cemburu, perasaan mazmumah time bercinta tu, baik beratkan kepala macam mana cara nak hidup berdua dari segi kawalan ekonomi dan kewangan. kadang-kadang kes tak kontek satu hari pun boleh jadi gaduh, boleh jadi apa, aku tak suka nak beratkan kepala dengan benda-benda macam tu. tapi aku pun tak tau macam mana semua tu kan, pasal aku still bukan macam dorang, ada someone to take care of. so, aku banyak konsentret hidup aku macam mana nak improve life keluarga aku.

even sampai sekarang nak beli kereta pun aku consider yang semua ahli keluarga aku boleh naik sekali. pasal rumah kitorang memang takda kereta. motor aku sebijik tu je la. rumah pun still menyewa. aku kalau boleh awal tahun depan dah boleh bawak keluar family aku tinggal rumah sendiri. lepas tu baru tenang hidup aku.

baru-baru ni aku gaji pun, dapat la hulur sikit duit 2-3rat kat mak dan ayah aku. puas hati giler rasa dapat buat sesuatu dengan gaji 1st aku tu. aku hantar sikit duit kat adik aku kt UUM tu. rasa bermakna giler ah. tapi awal-awal ni dapat la buat macam tu. kang da ada benda-benda lain nak bayar, yang mampu aku bagi pun dah makin kurang kat dorang. asal ada je. pengalaman member-member aku la..

aku doa life aku akan lebih better lepas ni. InsyaAllah...

5 cakaran:

Anonymous August 31, 2009 at 10:46 AM  

x pe jai...

kau kan bawu nk bertatih2...
x kn nak twus berlari......

bawu nk blaja idop, mmg byk cbrn yg datang~

zaC zaheeda September 4, 2009 at 8:05 AM  

weh,ko da keje ek
keje mne..

Waq D. Jai September 5, 2009 at 3:42 AM  

zac: kerja kat jepon. haha. ko? dak hani?

dewihati: yup2.. btol planning tu penting tu yop..

m U c h ! k September 5, 2009 at 5:22 PM  

gambatte~

Waq D. Jai September 6, 2009 at 5:26 AM  

ganbaremasu..

*: welcoming u... :*

Irrashaimase..!!

*: kauntr :*

*: Jntera Carian :*

indie

*: jm :*

*: klndr :*

*: promoposto :*

*: generasiku kritis & kreatif :*

Malaysia Indie Bands & Music Portal

*: trafiking :*

*: fllwrs :*

*: chtrm :*


*: sosial ntwrks :*

*: soul society :*